mandag 26. august 2013

Skoleboller med hjemmelaget vaniljekrem






Skoleboller ca. 20 stk
50 gr. (fersk) gjær
125 gr margarin
5 dl melk
½ ts salt
1 dl sukker
2 ts kardemomme
850 gram/1,4 dl hvetemel
hjemmelaget vaniljekrem (se oppskrift under) eller en kartong ferdig vaniljekrem
melis, vann og kokos

Smuldre gjæren i en bolle. Smelt fettet og tilsett melken. La det bli fingervarmt. Hell melkeblandingen i gjæren. Tilsett salt, sukker, kardemomme og nesten alt melet.
Arbeid deigen smidig. La den heve i 30 min. Dryss litt mel på bakebordet. Rull ut ca 20 boller. Lag enten en grop midt i bollen og ha en spiseskje vaniljekrem oppi. Legg bollene på et bakepapirkledd stekebrett. Pensle bollene med sammenvispet egg (blankhet). La bollene heve i 30-40 minutter. Lag evt. den hjemmelagde vaniljekremen nå. Bollene stekes midt i ovnen på 250 grader i ca 8 minutter. 
Når bollene er ferdig avkjølte blander du melis og vann i en skål. Ha bollene i skålen og dypp de deretter i kokos. 

Hjemmelaget vaniljekrem
3 1/2 dl melk
1 1/2 dl fløte
90 g  sukker 
1/2 vaniljestang eller 1/3 ts vaniljefrø
2  egg (både eggeplommer og eggehviter)
2  eggeplommer 
35 g  potetmel 
50 g  smør
Bland fløte og melk. Del vaniljestangen på langs (eller ha i vaniljefrø) og putt den og sukkeret sammen med fløteblandingen i en kjele og kok opp under omrøring. 

Når det har kokt opp, trekker du kjelen av platen og lar den stå å kjøle seg litt. Mens det kjøler, putter du eggene, eggeplommene og potetmelet i en bolle og pisker det godt sammen. Hell deretter i litt og litt av den varme melkeblandingen mens du pisker godt.
Når alt er blandet sammen heller du det tilbake i kjelen, legger i små smørterninger og varmer det til det begynner å tykne. Ta kjelen vekk fra varmen rett før du syns den er tykk nok og sett den til kjøling. Rør innimellom for å unngå snerk/hinne.

7 kommentarer:

  1. Disse så fantastisk gode ut! Skal definitivt prøves ut når jeg har pakket ut alle kjøkkentingene. Trenger jeg litt ekstra support på den ekte vaniljekremen håper jeg at jeg kan ringe for litt eksperthjelp :-) Klem Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig :-) Siden du vet nummeret mitt er det bare å ringe ;-)

      Slett
  2. namm..dissa blei gode :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at de ble gode OG så hyggelig at du la ved en kommentar!

      Slett
  3. Når skal man ha i smøret i kremen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Se der ja... Der har jeg glemt en setning. Takk. Man kan sløyfe smøret eller røre det inn i den siste oppvarmingen når kremen skal tykne.
      Lykke til!

      Slett
  4. Hei Magne!
    Så gøy å komme på Lesernes VG. Jeg skal vel innrømme at skolebollene ikke er mitt mest spennende blogginnlegg, men utrolig gøy uansett :-) TAKK!

    SvarSlett

Kommentar